Baby Came Back! Missed Out? Grab Your

جزیره نخل دبی | بزرگترین جزیره‌ی جهان، ساخته‌ی دست انسان

جزایر نخل دبی که اغلب به عنوان "هشتمین عجایب جهان" شناخته می‌شوند، بزرگترین جزایر دست ساز جهان هستند و نام خود را از شکل درخت نخل خود که به طور مصنوعی ساخته شده‌اند، گرفته‌اند.جزیره نخل دبی دارای 5000 آپارتمان ساحلی، 4000 ویلا مسکونی، 1000 خانه آبی و 60 هتل مجلل و همچنین تعدادی اسکله تفریحی، اسپاهای بهداشتی، مراکز خرید، رستوران ها، سینماها، امکانات ورزشی و مکان‌های غواصی است. در ادامه بیشتر در رابطه با این جزیره‌ی باورنکردنی صحبت می‌کنیم.

اطلاعات تکمیلی جزیره نخل دبی

علیرغم نام و شکل آن‌ها، هیچ نخل واقعی در این جزایر دیده نمی‌شود، اگرچه به عنوان بزرگترین مجمع الجزایر ساخته دست بشر جهان شناخته می‌شود؛ اما نخل واقعی در این جزایر نخواهید دید.جزیره درخت نخل دبی توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم طراحی شد تا با کاهش عرضه نفت دبی، علاقه بیشتری به دبی جلب کند. با همکاری با توسعه دهنده محلی Nakheel Properties، چشم انداز جزیره درخت نخل دبی از آن زمان، مسئول جذب گردشگران به خط ساحلی کوچکتر و آب و هوای بیابانی دبی بوده است.  جزایر نخل تنها در چهار سال تکمیل شد و هر جزیره از بیش از 53 میلیون پوند شن و 12 میلیون پوند سنگ پوشیده شده بود.

اطلاعات تکمیلی جزیره نخل دبی

جزیره نخل دبی؛ امارات

در 5 کیلومتری خلیج فارس، جزیره نخل دبی قرار دارد. این جزیره بزرگترین جزیره ساخته شده توسط انسان در جهان است. همچنین دبی یکی از ثروتمندترین مکان‌های جهان، که وسعت آن دو برابر لندن است. اعتقاد بر این است که تا سال 2016 نفت در دبی به پایان می‌رسد و از این رو اقتصاد آن را به زمین می‌زند. به همین علت، دبی باید منبع درآمد جدیدی پیدا کند. ولیعهد شیخ محمد بن راشد آل مکتوم برای نجات کشورش طرحی 2 میلیارد دلاری طراحی کرد. چشم انداز او  دبی را به یک استراحتگاه لوکس تبدیل کرد. او علاوه بر ایجاد زمین‌های گلف، بلندترین سازه‌های جهان، بلندترین هتل جهان - برج العرب - را نیز ساخته است. در واقع ایده او، گردشگری انبوه است.

جزیره نخل دبی؛ امارات

چرا جزایر درخت نخل ساخته شد؟

دبی با داشتن روزهای آفتابی در طول سال مکان مناسبی برای سفر است. همچنین دارای سواحل متعدد با هتل‌ها و استراحتگاه‌ها و تعدادی مرکز خرید است. سالانه 5 میلیون گردشگر از دبی بازدید می‌کردند که شیخ می‌خواست این تعداد را سه برابر کند و به 15 میلیون نفر برساند. اما مشکل این بود که خط ساحلی دبی فقط 72 کیلومتر است که برای 15 میلیون گردشگر کافی نیست. همیشه یک راه حل برای یک مشکل وجود دارد؛ ساختن یک جزیره عظیم به شکل درخت نخل، تا سال 2006 راه‌حل این شخص برای افزایش گردشگر بود. این جزیره قرار بود 5.5 کیلومتر قطر داشته باشد، بنابراین خط ساحلی را 56 کیلومتر افزایش می‌دهد.

صفر تا صد صفر به دبی؛ هر آنچه باید در رابطه با دبی بدانید.

جزیره درخت نخل دبی قرار بود میزبان ۲۲ هتل مجلل باشد. این جزیره را می‌توان از بتن نیز ساخت، اما برای ترکیب آن با محیط اطراف، باید از شن و ماسه ساخته می‌شد. برای ساخت آن 94 میلیون متر مکعب شن و ماسه مورد نیاز بود. برای محافظت در برابر دریا، قرار بود موج شکن از 5.5 میلیون متر مکعب سنگ ساخته شود. آنها با هم می‌توانند دیواری به ارتفاع 2.5 متر بسازند که سراسر جهان را احاطه کرده است.

چگونه جزیره نخل خمیده شد؟

برای اطمینان از اینکه جزیره در مکان و شکل مورد نیاز خود قرار دارد، از یک ماهواره خصوصی در فاصله 676 کیلومتری در فضا استفاده شد. شکل جزیره در همه جا تقریباً خمیده است و برای شکل دادن به آن به صورت درخت خرما به دقت نقطه ای نیاز داشت؛ از این رو هنگام ریختن شن و ماسه در دریا از GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) استفاده شد.گیرنده‌های سیار به عنوان مرجع شبکه‌ای برای جزیره مورد استفاده قرار گرفتند و ماهواره مختصات نقطه‌ای را که قرار بود ماسه قرار گیرد را ارائه می‌داد. سپس لایروبی‌ها منطقه‌ای از دریا را که ماهواره بر آن‌ها فرماندهی می‌کرد، پر می‌کردند.

از آنجایی که ساخت جزیره Megastructure قبل از پایان تحقیقات آغاز شده بود، اکنون مهندسان متوجه شدند که آب شیرین به درستی در شاخه‌های جزیره‌ای منطقه نخل شکل در گردش نیست. جزر و مد به درستی سیستم را شستشو نمی‌داد. آب در خطر راکد شدن بود. مهندسان جزیره نخل دبی راه حلی اندیشیدند که حلقه بیرونی جزیره را از دو نقطه برش دهند تا آب وارد سیستم شود و آن را شستشو دهد.تا اوت 2003 ساخت موج شکن برای جزیره شکننده تکمیل شد. پس از گذشت دو ماه از آن زمان، جزیره نخل دبی نیز در بازه زمانی مشخص تکمیل شد.

چگونه جزیره نخل خمیده شد؟

اقامت در جزیره نخل دبی

این جزیره شنی قرار بود یک شهر کامل را پشتیبانی کند، اما ساختن شن و ماسه آسان نبود زیرا هنگام ریختن آن شن پاشیده می‌شد. بنابراین شل و فشرده نشده بود. همچنین مایع شدن ناشی از زلزله نیز می‌تواند جزیره را در دریا ناپدید کند. هنگام وقوع زلزله، ذرات ماسه در اثر ارتعاش و فشرده شدن نزدیک‌تر می‌شوند و در نتیجه آب را به سمت بالا فشار می‌دهد و زمین را مایع می‌کند. یعنی اگر برای فشردگی جزیره تدبیر درستی نمی‌شد، دوباره در دریا فرو می‌رفت. بنابراین تیم ساخت و ساز باید خود لایه‌های ماسه را تا عمق 12 متر متراکم کند. اما قرار نبود این کار توسط غلتک‌های معمولی مورد استفاده انجام شود. به همین خاطر از پدیده تراکم ارتعاشی استفاده شد. برای این منظور 15 دستگاه به کار گرفته شد. پس از 8 ماه، جزیره نخل دبی برای 120000 نفر تثبیت شد که قرار بود در آنجا کار کنند. هر روز 850 اتوبوس 40000 کارگر را حمل می‌کردند که در حال ساختن یک شهر کامل در دریا بودند.

این کارگران قرار بود لوله‌های گاز، لوله‌های آب، کابل‌های برق و تلفن را نصب و جاده‌سازی کنند. 57 پیمانکار برای ساخت خانه، جاده، هتل و مراکز خرید استخدام شدند. جزیره نخل دبی در ابتدا قرار بود 60000 نفر را در خود جای دهد، اما مردم آنقدر این ایده را دوست داشتند که ظرفیت آن دو برابر شد و تمام خانه‌ها تنها در 3 روز فروخته شد. بنابراین، ظرفیت دو برابر شد و اکنون خانه های جزیره حدود 0.12 میلیون نفر را در خود جای می‌دهند.

دریافت ویزای دبی در کمترین زمان ممکن

تاثیر جزیره نخل دبی بر اکولوژی

در ابتدا محیط‌بانان تایید کردند که این پروژه حیات دریایی محلی را از بین می‌برد، اما زمانی که مطالعه انجام شد، نشان داد که زندگی دریایی مختل نشده است و موج شکن به بزرگترین صخره مصنوعی برای حیات دریایی در آنجا تبدیل شده است. بنابراین محیط‌بان هیچ مخالفتی با این پروژه نداشت. حتی قبل از اتمام این جزیره، شاهزاده از این موفقیت الهام گرفته بود و می‌خواست دو جزیره دیگر بسازد، هر کدام بزرگتر از جزیره قبلی. در نهایت کل پروژه در سال 2006 تکمیل شد.

اما این پایان راه نیست، باز هم بشر اختراعات خود را به رخ می‌کشد!

همانطور که در عنوان تیتر خواندید؛ این پایان راه نبود! نه تنها جزیره نخل دبی توسط بشر ساخته شد، مارینا دبی نیز سازه‌ای خیره‌کننده ساخته دست بشر است! برای این‌که این سازه‌ی فوق‌العاده را بببنید، حتما از دبی دیدن کنید. برای سفر به دبی، با تور دبی لحظات خوبی خواهید داشت.

درباره نویسنده...

مریم زنگنه

شاعر، نویسنده، گوگل شناس، عاشق گشت و گذار و گردشگری؛ عاشق هیجان توام با خلاقیت! همسفر من باشید تا با هم به اقصی نقاط ایران و جهان سفر کنیم.
Avatar
پست های تصادفی

نظرات خود را به اشتراک بگذارید

عضویت در خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه می توانید رایانامه خود را در کادر زیر وارد کرده و آخرین مطالب و خبرهای سایت را در لحظه دریافت کنید.

با عضویت در خبرنامه سپند پرواز شرق از آخرین تورها ، تخفیف ها و مطالب خواندنی آگاه شوید .

.